Analisis Buku Teks Bahasa Arab Untuk Mi/Sd Islam Kelas 4 Pustaka Imam Syafi’i Berdasarkan Standar BSNP 2005

Authors

  • Manisa Nur Laili STIT Hidayatunnajah, Indonesia
  • Pepen Suhendra STIT Hidayatunnajah, Indonesia
  • Hotimin Hotimin STIT Hidayatunnajah, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.59188/jurnalsostech.v5i9.32432

Keywords:

Tekxtbook, Arabic language, BSNP

Abstract

This study aims to analyze the feasibility of the Arabic language textbook for Grade IV Madrasah Ibtidaiyah (MI), published by Pustaka Imam Syafi’i, based on the standards of the National Education Standards Agency (BSNP). The research was conducted using a descriptive qualitative approach through a literature study method, employing an assessment instrument that covers four aspects: content feasibility, presentation, language, and graphics. Based on 37 assessment indicators, the book obtained an average score of 3.47 out of 4, equivalent to 86.80%, which falls into the “highly feasible” category. The book fulfills most indicators such as the availability of SK and KD, accurate material, varied exercises, communicative language, and attractive graphic design, although it still lacks components such as a glossary, learning objectives, concept maps, summaries, and student feedback sections.

References

Abusyairi, K. (2013). Pengembangan bahan ajar bahasa Arab. Dinamika Ilmu, 13(1).

Aflisia, N., & Hazuar, H. (2020). Pengembangan Bahan Ajar Bahasa Arab Berbasis Pendekatan Komunikatif. Arabiyatuna : Jurnal Bahasa Arab, 4(1), 111. https://doi.org/10.29240/jba.v4i1.1380

Al-Qarni, W. (2022). Analisis Buku Teks Bahasa Arab Kelas Iii Madrasah Ibtidaiyah Karya Sholihin Muhammad Syamhudi Skripsi Diajukan untuk Memenuhi Sebagian Syarat Memperoleh Gelar Sarjana dalam Program Studi.

Asrory, A. F., Fakhriatuz Zamani, A., & Daroini, S. (2022). Studi Kelayakan Buku Ajar Bahasa Arab Berdasarkan Standar BSNP. In Jurnal Pendidikan Ilmiah (Vol. 7, Issue 2).

Azhari, A. W. (2018). Analisis Buku Ajar Bahasa Arab Kelas Vi Madrasah Ibtidaiah Terbitan Karya Toha Putra. Alsuniyat: Jurnal Penelitian Bahasa, Sastra, Dan Budaya Arab, 1(2), 125–136. https://doi.org/10.17509/alsuniyat.v1i2.24360

Baihaqi, A. A., & Hermawan, D. (n.d.). Analisis Buku Ajar Bahasa Arab Madrasah Ibtidaiyah Kelas VI Terbitan Attuqa. In Journal of Islamic Education e issn 2797 (Vol. 5886, Issue 1).

Daruhadi, G., & Sopiati, P. (2024). Pengumpulan Data Penelitian. Jurnal Cendekia Ilmiah, 3(5).

Hamdani. (2023). Analisis Buku Ajar Bahasa Arab MI Kelas II Karya Abd. Rokhim, dkk. Penerbit Erlangga (Vol. 2, Issue 2).

Hermawan, A. (2011). Metodologi Pembelajaran Bahasa Arab. PT. Remaja Rosdakarya. https://ipusnas2.perpusnas.go.id/book/7accd038-6b80-4a91-8b10-d26435e2b95c

Magdalena, I., Prabandani, R. O., Rini, E. S., Fitriani, M. A., & Putri, A. A. (2020). Analisis Pengembangan Bahan Ajar. In Jurnal Pendidikan dan Ilmu Sosial (Vol. 2, Issue 2). https://ejournal.stitpn.ac.id/index.php/nusantara

Menteri Pendidikan Nasional. (2008). Peraturan Menteri Pendidikan Nasional Republik Indonesia Nomor 2 Tahun 2008 Tentang Buku. Dinas Pendidikan Dan Kebudayaan Kota Padang.

Murtado, A., Ramadlan, F. H., & Utami, D. (2024). Analisis Buku Ajar Bahasa Arab Madrasah Tsanawiyah Menurut BSNP. Journal of Islamic Studies, 1(6), 743–758. https://doi.org/10.61341/jis/v1i6.060

Permendikbud. (2016). Permendikbud08-2016BukuSatuanPendidikan.

Poerwanti, E. (2008). Asesmen pembelajaran di SD 2-1.

Pransiska, T. (2018). Buku Teks Al-Lughah Al-‘Arabiyah Al-Mu’āshirah Bagi Penutur Non Arab: Desain, Kontruksi Dan Implementasi. In Jurnal Ilmiah Keislaman (Vol. 17, Issue 1).

Rahardjo, M. (2011). Metode pengumpulan data penelitian kualitatif.

Rahmawati, G. (2015). Buku Teks Pelajaran Sebagai Seumber Belajar Siswa Di Perpustakaan Sekolah Si Sman 3 Bandung. EduLib.

Salmah, U. (2023). Analisis Buku Ajar Bahasa Arab Kelas V Madrasah Ibtidaiyah Terbitan Karya Agus Wahyudi. Terampil, 12(10). https://doi.org/10.3390/su12104306

Sarosa, S. (2021). Analisis dat penelitian kualitatif. PT Kanisius.

Shahamah, N., Shalihat, H., & Mulyawati, I. (2024). Analisis Keterbatasan Grafika Dalam Buku Bahasa Indonesia Kelas X SMA/SMK pada Kurikulum Merdeka. Tabasa: Jurnal Bahasa Sastra Indonesia Dan Pengajarannya. https://ejournal.uinsaid.ac.id/index.php/tabasa

Suhendra, P. (2020). Analisis Buku Teks Al-Arabiyyah Lī Al-Nāsyi`Īn Karya Mahmūd Ismā’īl Shīnī, Nāshif Musthafā ‘Abdul ‘Azīz,Dan Mukhtār Thāhir Husein.

Susanti, R. D. (2013). Studi Analisis Materi Ajar “Buku Teks Pelajaran” Pada Mata Pelajaran Bahasa Arab Di Kelas Tinggi Madrasah Ibtidaiyah Penulis adalah dosen Tarbiyah STAIN Kudus. In Arabia (Vol. 5, Issue 2).

Theresia Irene, V., Dewi Purwati, P., Revalina Islami Pasha, L., Melani Dwi Habsari, F., Panji Arbastra, R., Wifa Wahyu Kusuma, A., & Guru Sekolah Dasar, P. (2025). “Aman Di Dunia Maya” Analisis Buku Bahasa Indonesia Kelas Tinggi Berbasis Kelayakan Buku BSNP. 212(2). https://doi.org/10.30739/peneroka.v5i2.3911

Wekke, I. S. (2019). Metode Penelitian Sosial. Gawe Buku.

Zed, M. (2008). Metode penelitian kepustakaan. Yayasan Pustaka Obor Indonesia.

Downloads

Published

2025-09-08

How to Cite

Laili, M. N., Suhendra, P., & Hotimin, H. (2025). Analisis Buku Teks Bahasa Arab Untuk Mi/Sd Islam Kelas 4 Pustaka Imam Syafi’i Berdasarkan Standar BSNP 2005. Jurnal Sosial Teknologi, 5(9), 3802–3809. https://doi.org/10.59188/jurnalsostech.v5i9.32432